OPEN CALL FOR images words atlas mnemosphere
Through this open call we invited you to contribute to a collective definition of “mnemosphere”, sharing images that describe your interpretation of this concept, starting from one or more of the central themes of the Mnemosphere Project: atmosfere dello spazio, memoria dei luoghi, atlante delle emozioni.
The Open Call is closed.
We received more than 400 contributions from all over the world and we are now proceeding with the analysis and the creation of atlases.
MNEMOSPHERE ATLAS
Online Exhibition
After the Open Call for Images, the research actions were dedicated to recognizing common threads running through the collected images: shared morphological elements (colour and shape), recurring themes as nature, remembrance, architecture, blurred atmospheres or abstract approaches. The images were firstly organized and arranged by the research team, denoting the spatial and atmospheric conformations of the subjects and environments depicted and considering the descriptions and concepts provided by the call participants. As a result of this, it was possible to define seven visual atlases, inspired by the work of Aby Warburg.
Additionally, regarding the concept of memory, it was possible to rearrange the images into four different visual atlases for the study of the main themes of: ‘individual memory’ (considering faces, human bodies, moments frozen in time, signs); ‘collective memory’ (were memory usually is placed in a specific space to be remembered such as memorials, monuments, rituality, ruins, cemeteries); ‘physical environment’ (the specific memory of places considering landscapes, rural and urban contexts, façades, interior or private spaces); ‘abstract dimension’ (considering abstract compositions with different iconic levels and made through different techniques).
PROGETTO

Mnemosphere è un progetto di ricerca nato all’interno del Politecnico di Milano che ha come oggetto l’indagine delle diverse modalità in cui l’identità e la memoria dei luoghi vengono progettate e comunicate attraverso spazi atmosferici capaci di stimolare emozioni e ricordi.
Mettendo a sistema le competenze e gli strumenti offerti dalla cultura del progetto e ponendo attenzione sia ai nuovi linguaggi che alle nuove tecnologie, la ricerca mira a contribuire alla comprensione dei legami tra memoria, allestimento ed emozioni in termini di creazione di strumenti e linee guida a supporto della progettazione di spazi che superino il concetto tradizionale di luogo di memoria.
Mnemosphere basa quindi il suo approccio su una sinergica collaborazione tra ambiti disciplinari differenti. Il motore della ricerca è individuato nel dialogo tra il design della comunicazione per il territorio e il design degli allestimenti nella dimensione atmosferica. Il carattere trasversale della ricerca si arricchisce poi con riferimenti allo studio e all’analisi delle emozioni, alla percezione cromatica, al design degli spazi temporanei e dei servizi.
La ricerca non si propone di dare una definizione unica al concetto di “mnemosfera”, ma intende partire dall’impalpabilità della sua sostanza e dalla pluralità di voci in essa contenuta, per visualizzarla e comunicarla.
Se il concetto di mnemosphere non può essere raccontato attraverso un’unica definizione, sono allora 3 i temi che lo caratterizzano.

L'atmosfera dello spazio. Una condizione spaziale temporanea tra risonanza e permeazione - fisica, cognitiva, emotiva - che coinvolge il soggetto percipiente e l’ambiente in uno stato di sincronia. È un fenomeno che si verifica nello spazio, caratterizzandolo, e rendendo permanenti gli effetti dell’esperienza.

La memoria dei luoghi. La stratificazione mnestica dei luoghi, che incarna una conoscenza collettiva e condivisa del territorio e della sua storia, ma anche una forma di attaccamento più privata e personale. La memoria di un luogo è una manifestazione che innesca nel soggetto percipiente una memoria viva e una costruzione autonoma di significato.

L'atlante delle emozioni. Il panorama complessivo di sensazioni, intensità e reazioni emozionali legate alle esperienze vissute.
OPEN CALL GALLERY
Uno sguardo sulle "mnemosfere"
CONFERENCES
ECAH 2021 - The European Conference on Arts & Humanities
AIC 2021 - The Congress of the International Color Association
ACTIVITIES
During the first workshop within the research group, the images were initially organized and arranged according to the atmospheric perspective related to spaces and places, considering also the descriptions and concepts given by the call participants. The clusters inherent to this section were set up in advance as reference macro-categories: “air”, “bubble”, “diaphragm”, “haze”, “colorful”, “nets” and “void”. Subsequently, within each macro-area, more defined clusters of images were identified, acting as thematic sub-categories. Then, this information was translated into more precise spatial conformations and morphological elements, identifying the main features of each atlas. The recurring themes emerging from these atlases are natural landscapes, portraits and period photographs, architecture, ruins, blurred atmospheres, and abstract visualizations.
The second internal workshop aimed to arrange the atlases from the perspective of memory. Four additional thematic clusters were obtained, which arose spontaneously mainly during the textual analysis of the descriptions given by the participants, and subsequently, the visual analysis of the images was performed. The thematic clusters refer to the following concepts within which additional subclusters and red threads could be identified as follow: “individual memory”, in which people’s faces, bodies, animals, portraits, frozen moments and instants, signs, and symbols of different kinds mainly appear; “collective memory”, consisting of memorials, monuments, ruins, cemeteries and landmarks; “physical environment”, linked to pictures of anonymous places charged with their narrative, wild natural landscapes, generic urban contexts, and domestic or private interiors; “abstract dimension”, i.e. images constructed using different artistic techniques, characterized by vivid and saturated colours aimed at emphasizing the emotional impact of external places through internal emotional tones only.
Here are some pictures documenting the offiline research activities, waiting to organize the third and last workshop from the emotions perspective.































CONOSCI IL TEAM

Marta Elisa Cecchi
Exhibition Designer

Ambra Borin
Interior-Spatial Designer

Clorinda Sissi Galasso
Communication Designer

Claudia Mastrantoni
Interior Designer

Ingrid Calvo Ivanovic
Colour Designer

Martina Scagnoli
Industrial Designer
Questa call fa parte del progetto di ricerca Mnemosphere nato grazie al contributo MiniFARB 2020, promosso dal Dipartimento di Design del Politecnico di Milano, che coinvolge dottorandi e assegnisti di ricerca.
La informiamo che la compilazione del sondaggio tramite la piattaforma Typeform comporta il trattamento di dati personali; si precisa tuttavia che, per nessun motivo, i dati saranno trattati dal personale autorizzato con l’obiettivo di procedere alla mera identificazione del partecipante.
I dati personali, privi dei dati identificativi, potranno altresì essere comunicati a soggetti terzi per finalità di ricerca. I dati relativi ai nominativi saranno solamente pubblicati nel caso sia necessario riconoscere l’autorialità delle immagini selezionate (credits), mentre l’utilizzo dei dati per pubblicazioni scientifiche, statistiche e convegni scientifici relativi alla ricerca, saranno trattati in forma anonima.